03 september 2008

Tre minutters lykke - kan man forlange mere?

Jeg har vovet mig ud for første gang ud i Osaka, og så på cykel endda. Måske ikke det mest velvalgte transportmiddel i 32 graders varme og med en luftfugtighed på hele 92% (til sammenligning er der pt 62% i Danmark). Med andre ord er luften som en tyk tætomsluttende dyne af uld på en meget varm sommerdag.

Min guide er en venlig tyrk, der leder mig direkte til truget: Det største shoppingcenter i nærheden. En kølig oase. En oase, hvor du kan købe alt fra katte til klaverer. Chicke japanske teenagere dasker rundt efter supplement til deres allerede farverige kluns, forældre i massevis løber rundt efter deres små poder, ældre kvinder diskuterer priserne på æbler (gætter jeg på, men det vil også være rimeligt, ét æble koster 5 kroner og nej, du kan ikke få mængderabat).

Mit mål med besøget er - ud over blot at suge indtryk til mig - at få en engelsk-japansk ordbog. Det eneste jeg kommer ud med, er grøn te, kaffe og en flaske med, hvad jeg går ud fra, er vand. Og anden lektion på min rejse: "Kore wa nan des ka?" (Hvad er dette?) "Kore wa miso des!" (Dette er vand). Nå, ja og så har jeg lært, at man faktisk kan købe lykken i små doser:




2 kommentarer:

  1. Hej du - jeg synes du skal flotte dig og købe lidt lykke. Du kan eventuelt lave en import-business ud af det. Er sikker på, at der er penge i skidtet.

    Håber derudover, at du er kommet godt på plads derovre. Glæder mig til at høre mere om det.

    Mange knus Estrid.

    SvarSlet
  2. Jeg kan kun sige, at de da er effektive de japanere! Tre minutters lykke.... tjo hvofor ikke? Pøj pøj med jagten på sukkerfri vand og dametoiletter uden 'danger' skilt :-)

    Varme knus (uden luftfugtighed) Irene

    SvarSlet