04 september 2008

Poetisk og billedefyldt tegnsprog

Da jeg skal være i Japan sammenlagt i 3½ måneder, er det god stil og ganske nødvendigt at lære noget japansk. Jeg har fanget et par essentielle fraser, og er netop i dag begyndt med tegnene (det er krav til mit sprogkursus). Der er tre alfabeter i Japan: Katakana bruges til fremmedJord/lånte ord, jeg er lidt mere i tvivl om fordelingen mellem kanji og hiragana. Ifølge min Sensei er det lidt finere at skrive Kanji, så deres artikler (hvis de ikke skrives på engelsk) skrives med Kanji. Ifølge ham er der mange har noget software, der oversætter hiragana til kanji, og så glemmer man, hvordan de komplicerede tegn skal skrives. Men altså kanji ses overalt, ofte blandet sammen med de andre to alfabeter.

Kanji har japanerne har taget til sig fra kineserne og tilpasset. Tegnene skulle stamme fra enkle illustrationer af objekter, hvilket jeg personligt synes, gør tegnene meget poetiske. Her er et par eksempler (sikkert cirka alle dem jeg endnu har lært):

Tegnet her med tre tinder 山, betyder bjerg. Det ligner da lidt. Og følgende tegn, som ligner et par døre i en western saloon 門, betyder port. Der er også en variation af tegnet, hvor tegnet for sol er klemt ind mellem dørene 間. Oprindeligt var det en måne, har jeg ladet mig fortælle, og det betegner månens lys, der skinner igennem en smal åbning. Tegnet betyder noget lignende en "sprække" eller "imellem". Jeg har fundet et mere moderne - og mindre poetisk eksempel på min gåtur. Her står der, at der skal være en sprække mellem bilerne. Måneskinnet mangler - men ellers er den der da.



Tænk at have tegn så rige på billeder i sit sprog. Jeg kan godt forstå, hvis japanerne er meget visuelt orienterede, hvilket deres hang til at læse tegneserier og deres smukke mangafilm kunne tyde på.

Kombination af tegn kan åbenbart skabe et nyt koncept. Lad os tage udgangspunkt i tegnet med denne brede bag: 女, som betyder kvinde (godt at huske, når du skal på wc et offentligt sted). Gentager du tegnet for kvinde tre gange sådan her: 姦, så betyder det larm...

Ingen kommentarer tak!

1 kommentar:

  1. har lige opdaget denne blog ... rigtig sjov .... specielt kan jeg forholde mig til at 3x kvinde er lig med larm :-D

    SvarSlet