09 september 2008

On the top of the world...

De kære The Carpenters havde engang et super-hit. Det var lidt før Karen tog en journalists ord lidt for tungt og blev lidt for mager, at hun muntert sang: "I'm on the top of world, looking down on creation..." Den sang har jeg haft på hjernen i et par dage. Måske fordi den bliver skam-sunget nede i karaokerummet; måske på grund af udsigter som ovenfor knipset fra et mødelokale på 16. etage i Osaka midtby; måske fordi jeg hver dag er heldig at blive udfordret af forbavsende filosofiske robotforskere...

I går blev jeg foreksempel stillet spørgsmålet: Tror du man kan skille oplevet intention og information ad? Øh. Altså, mennesker tillægges at have intentioner med vores handlinger, fordi vi har behov og motivation. Robotter tillægges ikke intention, men kan vi skabe robotten sådan, at den udtrykker en intention og dermed synes mere menneskelig? Hvilken type af informationer skal robotten så give modtageren? Hvordan får vi modtageren til at tillægge robotten motiver? Den slags spørgsmål giver lidt at tænke over.

Og så spiller melodien i mit hovede igen ...looking at creation... Her på laboratoriet er det ikke nok at diskutere begreberne, nej der skal sættes et forsøg i gang, der kan gøre os klogere på robotteknologien og ikke mindst på os selv. Og som sikkert rejser nye spørgsmål - såsom: Er det overhovedet rart for mennesker, hvis robotten virker som om, den har intentioner?

Jeg tog dette billede i dag på den 26. årlige konference for det japanske robotsamfund (hvor jeg iøvrigt giver en præsentation om Center for Playware's arbejde med robotteknologi og leg i morgen). Stærkt inspireret af Michelangelo's loftmaleri "Skabelsen af Adam", skabes robotten meget apropos i menneskets billede. Det forbløffer mig, hvor meget der faktisk kan lade sig gøre - og samtidigt, hvor meget der ikke kan efterlignes.

Så synger hun igen: ...Such a feelins comin over me... There is wonder in most everything I see... Beklager, men jeg har den altså på hjernen.

1 kommentar:

  1. Hej søs spændende spørgsmål. og svaret ligger lige for i min verden. Ja da vel kan man skille oplevet intention og information, det er bare et spørgsmål om analytikerens opstilling af adskillelsen. Jeg synes, at det er lige så spændende at spørge, hvor mange forskellige måder kan man adskille intentionen og informationen? Først skal vi jo lige have på det rene, det er i den interaktive kommunikation vi bevæger os i, eller er det den fiktive mellem robotten og mennesket? Hvis en robot kan tilskrives en intention, kræver det minimum at modtageren er et menneske og ikke en robot. For imellem robotter kan intentionen slet ikke opstå, da robotter ikke har følelsesmæssig intelligens! Ergo har en robot som udgangspunkt aldrig en intention men en funktion og interaktionen mellem robot og menneske bliver til faktions interaktion - nemlig en blanding af fakta og fiktion. Puha søs, du kan virkelig få mine hjernebølger ud på orkanstyrke. :D Knus-elsker dig din B.SIS

    SvarSlet