24 oktober 2008

Mig, mit kamera og små ting på min vej

Søde Kaki-frugter i eftermiddagssolen (Kita-Senri)

Noget af det jeg nyder allermest ved mit ophold i Japan, er at bevæge mig rundt på må og få i de ukendte omgivelser. Jeg elsker fornemmelsen af frihed og følelsen af at kunne erobre nyt terræn, når jeg slentrer afsted med mit kamera under armen. Uanset hvor jeg hopper af toget, er der altid små finurlige detaljer og smukke vue at opdage.

Eftersom jeg er alene, kan jeg med god samvittighed tage 20 billeder af samme edderkop, uden at tænke på at det er pænt kedeligt for andre at kigge på mig kravle rundt om dens spind. Hvad japanerne tænker, når de ser mig på den måde, ved jeg ikke - måske: "Sikke en lille linse på det kamera".

Mit ivrige knipseri giver mig samtidigt mulighed for at dele mine gåture med andre, hvilket er præcis, hvad jeg har tænkt mig at gøre nu. Jeg vil invitere dig med på en gåtur set gennem med mit kamera i Japan:

Heldigvis er jeg ikke stødt på den eventyrlystne rødryggede enke, som har taget rejsen med tømmer fra Australien, og nu er løs i Osaka. Men denne fætter er nu også pænt stor!
(Suita Campus)


Der er en del skilte, der advarer mod "Chikan" - perverse mænd. Heldigvis var der ingen advarsler mod danske kvinder, der gemmer sig i buskene for at tage billeder...
(Kita-Senri)


Osaka er på alle måder en livlig storby, med buldrende trafik og shoppingmuligheder fra solopgang til du falder om. Midt i myldret skiller denne kvinde sig ud. Hun har efter min mening en utroligt rolig udstråling...
(Osaka, Namba)


I 1970 afholdtes Expo udstillingen i Osaka. Parken, der blev skabt til anledningen, lever i bedste velgående. Jeg tog dertil en morgen før arbejde, for at gå tur sammen med grupper af skolebørn og pensionister. Børnene med ens hatte (gerne én farve til piger og én til drenge, så man kan skelne), ens tasker og ens drikkedunke.
(Osaka, Banpaku kinen-
koen)


Kender du følelsen af at være en meget lille brik i et stort puslespil?
(Shinjuku, Tokyo)


Masser af spændende fauna i Japan. Her er en drageryg midt i Tokyo!
(Tokyo)


Japanerne er rigtigt gode til at passe på deres træer. Jeg har set et trehundrede år gammel træ og en del bonzaitræer. Da jeg har en særlig forkærlighed for træer, skal der et af dem med.
(Shinjuku Koen, Tokyo)


Der er en hel del Shinto og Buddhist templer i Japan. De to religioner eksisterer side om side. Dette billede er taget ved Shitennoji et af Japans ældste templer lige før lukketid, hvor alle tempelboderne bliver pakket ned og duften af røgelse sender myggene på flugt.
(Osaka, Tennoji, Shitennoji)

7 kommentarer:

  1. Fede, fede, FEDE billeder, Q! sjovt at se gennem din linse og følge med i, hvad der optager dit syn og tanker på vej rundt i Osaka. Btw: betyder 'Kati-Senri' så 'belurende dame'? ;-)/Irene

    SvarSlet
  2. Kita betyder nord og Senri betyder 1000 "ri". Ri som er en gammel japansk distance på knap 4 kilometer. Så Senri betyder "lang distance". Måske er det en hentydning til den nordlige kvinde der er langt væk hjemmefra. Mere sandsynligt er det dog, at det er navnet på byen, jeg tog billedet i ;)

    Og tak glad for at du ville gå med mig. Glemte dog at få os en snak og en liiille is :) Det må vi gøre næste gang!

    SvarSlet
  3. Super fede billeder... Meget inspirerende og dejligt at komme med på tur.
    Kh en fast læser :)

    SvarSlet
  4. jeg er meget facineret af det lille bonzaitræ ude i søen (ligner bonzai), men jeg kan lide dine skriverier samt dine billede rigtig meget. Jeg føler ind imellem, at jeg følgers med dig, når jeg læser samt ser dine billeder, så fortsæt endelig min pige! din ...

    SvarSlet
  5. HEj Søs har du læst min lange begejstrede mail? Jeg arbejder på at finde et forlag som udgiver afsnittet "Japan" fra denne blog. Du er en fantastisk fortæller - tager mig med på en rejse igennem Japan og dine krummelure-tanker - hver gang spændende at læse og kalder latteren frem (og en lille tåre fordi jeg savner dig helt utroligt meget!) At du så ovenikøbet er begavet med evnen til at visualisere æstetikken, filosofien og humoren i dine tekster - det er da unikt! Jeg bliver glad hver gang jeg ser at du har bidraget med nyt til bloggen.. Jeg elsker dig, søs. Din BIG sis

    SvarSlet
  6. Længe siden du har suppleret bloggen , den er ellers værd at læse/se kom snart med nyt indlæg :::

    SvarSlet
  7. Det skal jeg se at få gjort noget ved :) Tak for de venlige ord!

    SvarSlet